اخبار و مطالب علمی

نکات مهم رادیاتور خودرو/خرید آنلاین رادیاتور از فروشگاه مافی

رادیاتور خودرو

رادیاتور خودرو یک قطعه حیاتی در همه خودروها محسوب می شود. خودرو ها هم مانند بدن انسان از بخش های مختلف تشکیل شده اند که اگر یک بخش آن به خوبی وظیفه خود را انجام ندهد برای کل سیستم مشکل ایجاد می شود.  برخی قطعات خودرو از اهمیت بالایی برخوردار هستند و برخی دیگر درجه اهمیت پایین تری دارند. یکی از مهمترین قطعات هر خودرویی رادیاتور آب است. رادیاتور خودرو دستگاه خنک کننده موتورهای احتراقی محسوب می شوند.  در این مقاله می خواهیم شما عزیزان را با وظیفه رادیاتور، زمان تعویض به موقع، راهنمای خرید رادیاتور و… آشنا کنیم. پس توصیه می کنیم در ادامه این مقاله با ما باشید. گفتنی است در سایر مقالات مجله مافی ، سعی داریم تا اطلاعات کامل و مفیدی از  قطعات و لوازم یدکی خودرو  و راهنمای خرید مطمئن و آسان آنها را در اختیار شما مخاطبان عزیز دهیم.

رادیاتور ماشین

رادیاتور خودرو چگونه عمل می کند ؟

زمانی که شما خودروی خود را از طریق سوییچ روشن می کنید اتفاق مهمی در موتور خودرو رخ می دهد که شاید کمتر به آن فکر کرده ایم. در حقیقت با روشن شدن خودرو، درجه حرارتی قابل توجهی در پیشرانه خودرو ایجاد می شود. این حرارت قطعا دردسر ساز و خطرناک است. باید بدانید حرارت تولیدی در موتور خودرو اگر از حد مشخصی بالاتر برود، خرابی موتور را به‌همراه خواهد داشت. از طرفی اگر کمبود حرارت نیز ایجاد شود باز هم سیستم پیشرانه خودرو آسیب می بیند. بهترین درجه حرارت برای موتور دمای بین 8 تا 82 درجه سانتیگراد است. پس یک قطعه در این بین باید وظیفه تعدیل دما و خنک کردن پیشرانه را به عهده بگیرد. این وظیفه مهم را رادیاتور انجام می دهد.

رادیاتور کمک می‌کند موتور از بازه دمای ذکر شده بالاتر نرود. رادیاتور این حرارت را به بیرون منتقل می کند. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم ، درحقیقت حرارت با گردش مایع خنک‌کننده از پیشرانه خارج و در رادیاتور به بیرون انتقال پیدا می کند. روند خنک شدن پیشرانه خودرو به این صورت است که آب و مایع خنک‌کننده توسط پمپ به حرکت در می‌آید و از لوله‌های مارپیچ عبور می‌کند و سپس حرارت به جریان هوایی که توسط پروانه فن تولید می شود، منتقل می شود. در خودروهای مدرن امروزی با استفاده از یک مایع خنک‌کننده حرارت پیشرانه به صورت مداوم ثابت حفظ می شود. در اطراف سیلندر هم، آب به وسیله یک پمپ به گردش در می آید. طبیعتا زمانی که آب در اطراف سیلندر حرکت می‌کند گرم می‌شود و برای خنک شدن به محفظه رادیاتور باز می‌گردد. پس از خنک شدن مایع این روند دوباره تکرار می‌شود و در نهایت دمای پیشرانه به این شکل ثابت نگه داشته می شود.

تعویض رادیاتور خودرو

برخی مشکلات مثل سوراخ شدن رادیاتور در اثر تصادف  یا  رسوب گرفتگی و گرفتگی مجاری منجر به تعویض رادیاتور می شود. پس از تعویض رادیاتور حتما آن را از لحاظ نشتی بررسی کنید و هواگیری های لازم را انجام دهید. زمانی که رادیاتور تعویض می‌شود بهتر است درب رادیاتور و ترموستات هم به همراه آن عوض شود.

انواع رادیاتور خودرو

در بازار دو نوع رادیاتور وجود دارد. یک نوع به صورت عمودی بوده که آب داغ شده توسط موتور از قسمت بالای آن وارد و سپس از قسمت پایینی خارج می شود.

نوع دوم رادیاتور افقی یا عرضی است . در این نوع رادیاتور آب داغ از یک سو به آن وارد شده و از سوی دیگر خارج و مجددا به چرخه گردش به دور موتور برای جذب حرارت ناشی از روشن بودن آن توسط واترپمپ ارسال می شود.

رادیاتور آب خودرو

عیب های احتمالی رادیاتور خودرو

در هر رادیاتوری بسته به اتفاقاتی که ممکن است برای خودرو رخ دهد، مشکلاتی پیش می آید. مثل تصادف های خفیف و یا ضربه های احتمالی . در ادامه چند نوع از مهمترین  و محتمل ترین عیب هایی که ممکن است در رادیاتور خودروی شما رخ دهد، آمده است.

1-سوراخ بودن شبکه و نشت آب.

خرابی واشر در رادیاتور و نشت آب.

2-رسوب گرفتگی شبکه های رادیاتور.

3-خرابی در منبع انبساط رادیاتور.

4-سوراخ بودن منبع انبساط رادیاتور.

5-سوراخ بودن لوله رابط انبساط و رادیاتور.

نکات مهم هنگام خرید رادیاتور خودرو

مدل خودرو

نکته مهم در انتخاب رادیاتور آب توجه به تناسب آن با نوع و مدل خودرو است. ممکن است در خصوص انتخاب نوع رادیاتور خودرو اطلاعات کاملی نداشته باشید. کارشناسان متخصص مرکز خرید مافی می توانند مشاوره های  لازم را در این خصوص با توجه به مدل خودرو به شما ارائه دهند. پس در این خصوص دغدغه ای نداشته باشید.

 لوله های رادیاتور

در زمان خرید رادیاتور آب خودرو به تعداد لوله های آن توجه داشته باشید. سعی کنید تا حد امکان به سراغ خرید محصولاتی بروید که تعداد بیشتری لوله دارند.

در این صورت آب داغ شده توسط موتور فضای بیشتری برای چرخیدن در رادیاتور دارد و با دمای کمتری آماده ارسال مجدد به حوالی پیشرانه خودروی شما می شود.

شیر تخلیه

همان‌طور که از نام این قطعه نیز مشخص است، شیری است جهت تخلیه کردن آب موجود در مخزن رادیاتور؛ بهتر است هر از چند گاهی مایع خنک‌سازی موتورتان را تخلیه و آن را مجددا از دریچه مخصوص خودش پر نمایید، با این‌کار سلامت موتورتان بیش از پیش تضمین می شود.

درب رادیاتور

اینکه رادیاتور دارای درب باشد یا نه ، به مدل خودروی شما ارتباط دارد. از طرفی این موضوع بحثی سلیقه ای است.

معمولا بهتر است رادیاتور دارای درب نباشد چرا که دیگر نگرانی از جهت هرز شدن درب و ریختن آب مخزن آن به بیرون نخواهید داشت.

قیمت رادیاتورخودرو

قیمت رادیاتور آب هم یکی از مواردی است که باید در زمان خرید به آن توجه کنید. هر چند که انتخاب یک رادیاتور مطمئن و مناسب بازهم به مدل خودروی شما بستگی دارد. این موضوع اصلا سلیقه ای نیست و باید از نظر کارشناسان در این خصوص استفاده کنید.

نکته مهم:  هرگز زمانی که خودرو جوش آورده است درب رادیاتور و یا منبع انبساط در همان لحظه باز نکنید. چرا که ممکن است آسیب های جدی و غیرقابل جبران به شما وارد شود. پیشنهاد می شود در حالت روشن موتور، آب به سطح پره های رادیاتور پاشیده شود.

 

شما مخاطبان عزیز همه روزه می توانید جدیدترین اخبار و تحولات خودروسازی های داخلی را در مجله مافی مشاهده بفرمایید.

*مرکز خرید آنلاین مافی طیف گسترده و متنوعی از لوازم یدکی و قطعات خودرو را با بهترین قیمت به شما عزیزان عرضه می کند. کافی است با یک کلیک از آخرین و بهترین قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو مطلع شوید. 

 

کلمات کلیدی :

رادیاتور خودرو چیست ، رادیاتور خودرو چگونه کار میکند ، عملکرد رادیاتور خودرو ، رادیاتور آب خودرو چیست ، وظیفه رادیاتور در خودرو چیست ، کار رادیاتور در خودرو چیست ، کار رادیاتور خودرو چیست ، نقش رادیاتور در خودرو چیست ، عملکرد رادیاتور ماشین ، نحوه عملکرد رادیاتور خودرو ، عملکرد رادیاتور در ماشین ، زمان تعویض رادیاتور خودرو ، نحوه تعویض رادیاتور خودرو ، زمان تعویض آب رادیاتور خودرو ، نحوه تعویض آب رادیاتور خودرو ، تعویض اب رادیاتور خودرو

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.