اخبار و مطالب علمی

امید بازار خودرو و لوازم یدکی به مذاکرات هسته ای /قفل صنعت خودرو می شکند؟

در حالی که بازار خودرو و لوازم یدکی همچنان روزهای پرالتهابی را می گذرانند، مردم بازهم به امید اخبار امیدوارکننده از وین مانده اند. به گزارش مافی، بازار خودرو و لوازم یدکی در پی تنگ شدن حلقه تحریم ها، افزایش نرخ ارز، ممنوعیت واردات خودرو و کاهش شدید عرضه گرفتارمعضلات جدی شده است. افزایش افسارگسیخته نرخ خودروهای داخلی و خارجی و در پی آن لوازم یدکی سر به فلک کشیده است. در همین حال، بسیاری از خریداران خودرو همچنان در آمپاس مانده اند و به امید به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای مانده اند.

ارزانی خودرو در راه است؟

چند ماه پیش بود که انتشار خبری از سوی محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور در خصوص برخی گشایش ها در پول های بلوکه شده در شبکه های مجازی منتشر شد. در این خبر به نقل ازمعاون اول رییس جمهوری عنوان شد که مسکن و خودرو نخرید چرا که ارزانی در راه است. هر چند که این خبر بعدا تکذیب شد اما اخبار این چنینی و انتظار برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تاثیر زیادی بر تصمیم گیری های مردم می گذارد. همچنان که بازار خودرو کماکان در رکودی سنگین دست و پا می زند و مردم  امیدوار به ریزش قیمت ها هستند.

قطعات خودرو

پیش بینی بازار خودرو تا پایان سال

با وجود آنکه بسیاری از مردم همچنان چشم به راه اخبار مثبت از مذاکرات هسته ای هستند، اما قیمت های خودروهای داخلی و خارجی در بازار باز هم رو به افزایش است. کارشناسان می گویند این روند ناشی از رفتار سنتی و همیشگی بازار خودرو است که در روزهای منتهی به پایان سال قیمت ها افزایش چشمگیری پیدا می کند.

عدم ثبات در بازار لوازم یدکی خودرو

اوضاع بازار خرید و فروش خودروی داخلی و خارجی  و لوازم یدکی به‌دلیل نوسان و افزایش قیمت دلار، افزایش نفس گیری داشته‌ است. با اوج گرفتن قیمت دلار قیمت خودرو و در نهایت قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو هم افزایش شدیدی داشته است. ثبات قیمت در بازار فروش لوازم یدکی خودرو هم از بین رفته  و بنا بر برخی آمار یکسری لوازم یدکی خودرو تا 70 درصد افزایش نرخ را تجربه کرده اند. بیشترین افزایش قیمت در لاستیک و روغن موتور بوده است.

البته در برخی دیگر از لوازم یدکی خودرو نوسانات قیمتی خارج از حد تصور است. افزایشی بین ۲۳ تا ۱۱۸ درصدی قیمت لوازم یدکی برای قطعات مختلف خودرو های داخلی گزارش شده است.حتی در برخی قطعات افزایش قیمتی بیش از ۱۱۸ درصد نیز رخ داده است. علاوه بر مشکل بالا رفتن قیمت لوازم یدکی خودرو متاسفانه به دلیل مشکلات تحریم و فعالیت سودجویان شاهد عرضه محصولات قلابی و غیراصل هم هستیم . چرا که اصولا بازار لوازم یدکی خودرو متولی به عنوان نظارت کننده و کنترل کننده اصالت و کیفیت کالاها ندارد. فعالان بازار لوازم یدکی خودرو در تشریح دلایل بیشتری از افزایش نرخ ها در بازار لوازم و قطعات خودرو می گویند: به مشکلات ناشی از شیوع کرونا واردات از کشورهایی که همیشه با آنها مبادلات تجاری داشتیم، کاهش پیدا کرد. همچنین چند ماه به طور کلی واردات متوقف شد. همچنین تغییرات قیمت ارز نیز اثرات زیادی در این زمینه دارد. از طرفی کمبود عرضه نیز باعث گرانی می‌شود.

بنا به گفته فعالان صنعت خودرو می‌توان از بسیاری از کشورها قطعه خریداری کنیم اما به علت تحریم‌ها امکان وارد کردن آنها وجود ندارد. در حال حاضر واردات ما از طریق کشورهای همسایه مثل عراق، امارات، ترکیه، آذربایجان و بیشتر از چین است.

قیمت خودرو

افزایش 90 درصدی برخی خودروهای خارجی!

بر اساس آمارهای منتشر شده بعضی خودروهای خارجی رکورد افزایش قیمت حدود ۹۰ درصدی را ثبت کرده اند. مسئولان می گویند این قیمت ها حباب است که به دلیل افزایش نرخ ارز رخ داده و با کاهش نرخ ارز این حباب می ترکد. اگر بخواهیم یک نمونه عینی از این حباب های عجیب و غریب را مثال بزنیم، خودروی جکS5 است. جک S5 اتوماتیک درسال 13۹۶ در حدود ۹۰ میلیون‌تومان خرید و فروش می شد. حالا اما ‌ماه جاری به قیمت سرسام آور ‌بالای ۹۰۰ میلیون‌تومان رسیده است. قیمت خودرو رنو تالیسمان از ۲۱۵ میلیون‌تومان به‌یک‌میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان رسیده است.

لوازم یدکی

امیدها به مذاکرات هسته ای و باز شدن قفل صنعت خودرو

شرایط در بازار خودرو همچنان ناامیدکننده و قیمت افسار گسیخته است. اما در صورت توافق هسته ای و به نتیجه رسیدن مذاکرات پیش بینی می شود شرایط بازار رفته رفته تغییر کند. آنطور که موسسات پژوهشی هم تاکید کرده اند  در صورت توافق هسته‌ای خودروسازان فرانسوی رنو و پژو سیتروئن به احتمال زیاد نخستین خودروسازانی خواهند بود که به بازار ایران باز می گردند. دلیل این تمایل به بازگشت این است که زیرساخت تولیدی این شرکت‌ها به دلیل سرمایه‌گذاری‌هایی که در سال‌های 2016 و 2017 در ایران انجام داده‌اند باقی مانده و صرفا ازسر‌گیری فعالیت های همکاری و تولید فقط نیازمند به‌روزرسانی‌ است.

بر اساس گزارش های موسسات پژوهشی حدود سه سال پیش با تحریم‌های بین‌المللی و خروج شرکای خارجی از ایران، شرکت‌های خودروساز از یکسو با تامین قطعه روبه‌رو بودند و از سوی دیگر با اعمال قیمت‌گذاری دستوری با کمبود نقدینگی مواجه شدند. همچنین بر اساس گزارش‌هایی که خودروسازان به سازمان بورس ارائه داده اند در این سه سال زیان تولید و انباشته خودروسازان روند افزایشی داشته است. به‌طوری‌که در شش ماهه نخست سال جاری زیان انباشته به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است. حالا نیز توقف زیان در خودروسازی کشور فقط منوط به لغو تحریم‌ها و بازگشت سرمایه‌گذاران خارجی است. در حقیقت بسیاری از گزارش های تحقیقی بر این واقعیت تاکید دارند که بهبود شرایط بازار خودرو به مذاکرات هسته ای گره خورده است. تنها عاملی که می تواند به بهبود اوضاع و افزایش عرضه خودرو و لوازم یدکی و در پی  آن صادرات محصولات خودرویی و لوازم یدکی به کشورهای همسایه کمک کند.

 

گفتنی است شما مخاطبان عزیز همه روزه می توانید جدیدترین اخبار و تحولات خودروسازی های داخلی را در مجله مافی مشاهده بفرمایید.

*مرکز خرید آنلاین مافی طیف گسترده و متنوعی از لوازم یدکی و قطعات خودرو را با بهترین قیمت به شما عزیزان عرضه می کند. کافی است با یک کلیک از آخرین و بهترین قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو مطلع شوید. 

 

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.