مقالات

تاریخچه پراید / جنجالی ترین خودروی جاده های ایران

بدون شک پراید، جنجالی ترین خودروی تاریخ خودروسازی ایران است. پراید از زمانی که وارد جاده های کشور شد تا الان به دلیل بحث های کیفی و قیمتی همیشه حاشیه ساز بوده است. این خودروی کره ای الاصل از زمان تولد تا حالا رکوردهای تامل برانگیزی در ایران از خود به جای گذاشته است. در ادامه این مقاله، حقایق جالبی درباره این پرفروش ترین خودرو در بازار خودروی ایران آمده است.

محل تولد پراید

می توان گفت پراید به صورت رسمی از کره جنوبی متولد شد. این خودرو برای اولین بار توسط شرکت کیاموتورز طراحی و ساخته شد. البته گفته می شود پراید در ابتدا از سوی شرکت ژاپنی مزدا با نام ۱۲۱ تولید شد. این خودرو توانست به کمپانی آمریکایی فورد نیز راه پیدا کند و در آمریکا به نام فورد فستیوا از سال ۱۹۸۶ وارد بازار شد. ناگفته نماند استفاده از پراید به دلیل دارا نبودن استانداردهای لازم در کشورهای آمریکا، ژاپن وکره جنوبی دوام چندانی نداشت. اما داستان پراید در ایران کاملا متفاوت شد.

ورود پراید به بازار خودروی ایران

تقریبا سال 1372 بود که مسئولان شرکت سایپا تصمیم گرفتند پراید را به ایران هم بیاورند. قیمت اقتصادی و مصرف سوخت مناسب از جمله عواملی بود که مسئولان سایپا را به تولید پراید در ایران ترغیب کرد. طولی نکشید که پراید به پرفروش ترین خودرو در کشور و ستون خودروسازی کشور تبدیل شد. پراید توانست حتی رکورد فروش و محبوبیت پیکان را هم بشکند. چرا که برخی آپشن های پراید برای مصرف کنندگان بسیار جذاب و جدید بود. شیشه های برقی، صندلی های راحت تر، کولر، رانندگی آسان تر و… پراید را نسبت به پیکان به سرعت محبوب تر کرد. این فروش و استقبال بالا از پراید اما برای ایرانیان آنچنان خوش یمن نبود چرا که به دلیل استانداردهای پایین تولید پراید در ایران؛ به این خودرو لقب ارابه مرگ را دادند.

آمارهای فاجعه بار پراید

پراید در سال هایی که تولید آن به شرکت کیاموتورز وابسته بود یعنی تا قبل از سال 1380 از نظر بحث های کیفی سازی اوضاع بهتری را سپری می کرد اما شرایط دقیقا از جایی اسفناک شد که سایپا امتیاز تولید پراید را از کیاموتورز خریداری کرد. در حقیقت سیاست های سایپا در تولید پراید و عدم رعایت استانداردهای کیفی سازی باعث شد تا پراید، به بی کیفیت ترین خودرو تولید داخل تبدیل شود. این خودروی ساخت سایپا هر لحظه در جاده های کشور فاجعه می آفریند و سالانه جان بسیاری از هموطنانمان را می گیرد. عکس های منتشر شده از تصادف های پراید به خصوص در جاده های بین شهری یک تراژدی غم انگیز است که نشان از عدم رعایت ساده ترین استانداردهای تولید خودرو از سوی سایپا است.

انواع پراید تولید شده در ایران

پراید این خودروی پرفروش ولی نه چندان محبوب در انواع و تیپ های مختلفی تولید می شود. صبا، نسیم، استیشن(سفری)، 132، 131، 111، 141، 151( پراید وانت) از انواع پراید محسوب می شود که تقریبا هر ایرانی با شکل و ظاهر آن آشنا است.

پراید صبا و نسیم

دو نسخه تقریبا محبوب پراید که در سال های اولیه ورود این خودرو به ایران تا سال ۱۳۸۵ با برند کیا تولید شدند صبا و نسیم بودند. تقریبا از سال ۱۳۸۶ سایپا خود نسبت به تولید این مدل ها اقدام کرد. پس از 3 سال تولید این دو مدل سرانجام در سال ۱۳۸۹ به پایان رسید.

استیشن
سایپا در اواخر سال ۱۳۷۹ نسخهٔ استیشنی از پراید را تولید کرد. این نسخه پراید استیشن سفری نامیده شد.

سایپا پراید ۱۱۱

مدل هاچ بک پراید همان سایپا ۱۱۱ است. این نسخه پراید تولید آن ازسال ۱۳۸۹رسما آغاز شد. سایپا 111 در حقیقت مدل هاچ‌بک سایپا ۱۳۲ است.

سایپا پراید ۱۳۱

سایپا 131 همان پراید صبا است. در سال ۱۳۸۹ پس از تغییراتی در طراحی داشبورد و گرافیک جدید داخل چراغ‌های جلو و عقب و سپر جلو تولید شد.

سایپا پراید ۱۴۱

پراید ۱۴۱سایپا همان نسخه لیفت‌بک سایپا ۱۳۱ است.

سایپا پراید ۱۳۲

پراید ۱۳۲ نسخه فیس لیفت شده از پراید صبا است که در سال ۱۳۸۶ تولید شد.

سایپا پراید ۱۵۱

سایپا ۱۵۱ (سایپا کارا) هم همان نسخهٔ وانت پراید است. این وانت کوچک ۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد. نسخه ای از پراید که به دلیل طراحی ضعیف آن بیش از سایر مدل های پراید در شبکه های اجتماعی زیر ذره بین قرار گرفت و نسبت به آن انتقادهای طنزآمیزی وارد شد.

توقف تولید پراید

در حالی که پراید در طول تقریبا دو دهه یکه تاز مرگ و میر تصادفات جاده ای در ایران بوده است، وزرات صنعت ، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۶ رسما اعلام کرد که تولید پراید در سال ۱۳۹۷ متوقف می‌شود. از همین روی، توقف تولید سایپا ۱۱۱ در شهریور سال ۱۳۹۶ انجام شد. هرچند که در نهایت مسئولان سایپا نتوانستند از این فرزند پولساز خود دل بکنند و این توقف تولید تنها یک ماه دوام آورد! چرا که سایپا با انتقال خطوط تولید از کاشان به تهران تولید این خودرو را مجددا آغاز کرد.

همچنین در آبان ماه ۱۳۹۸، مدیران سایپا اعلام کردند که روند توقف تولید پراید از بهمن ۹۷ آغاز و در تیرماه ۹۹ این خودرو به‌طور کامل از رده تولید خارج می‌شود. در همین حال تولید سایپا ۱۳۲ در دی‌ماه ۹۸، سایپا ۱۱۱ در اردیبهشت ۹۹ و سایپا ۱۳۱ در مرداد ۹۹ رسما به پایان رسید.

خودروهای جایگزین پراید

با توقف تولید پراید در کشور پس از کش و قوس های فراوان، گروه خودروسازی سایپا به سرعت نسبت به جایگزین کردن خودرویی برای پراید اقدام کردند. سرانجام هم پس از حاشیه های فراوان جایگزین های پراید سه خودروی تیبا، کوئیک و ساینا اعلام شد. خودروهای که به لحاظ به روز بودن، کیفیت و زیبایی چنگی به دل نمی زنند.

لوازم یدکی پراید

 

قطعات یدکی پراید

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.