اخبار و مطالب علمی

معرفی انواع بلبرینگ خودرو/خرید بلبرینگ خودرو از فروشگاه آنلاین مافی

بلبرینگ خودرو

بلبرینگ خودرو، یک قطعه کاربردی و مهم است. بلبرینگ ها در خودرو در قسمت های مختلف استفاده می شوند که نقشی مهم و کلیدی را برعهده دارند. در این مقاله قصد داریم نکاتی مهم و ضروری در خصوص بلبرینگ خودرو، نقش و وظیفه آن ها و همچنین راهنمای خرید انواع بلبرینگ خودرو را مطرح کنیم. گفتنی است در مجله مافی مطالبی دیگری هم درخصوص راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو برای شما مخاطبان عزیز در نظر گرفته ایم. با خواندن این مطالب و مشاوره با کارشناسان متخصص مافی، می توانید خریدی مطمئن و بدون دغدغه داشته باشید.

بلبرینگ خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟

بلبرینگ به انگلیسی ball bearing در واقع چرخ‌دنده چرخشی یا توپی شکل است و در وسایلی که می‌چرخد به کار می‌رود تا از ایجاد اصطکاک و سایش سطح در حال چرخش روی جلوگیری کند. در حقیقت چرخیدن اجسام سنگین و حرکت آن‌ها مثل چرخ‌های خودرو از طریق بلبرینگ‌ها انجام می شود.اگر بلبرینگ نباشد چرخش اجزای خودرو روی هم  با تولید گرمای زیادی همراه می شود. از بلبرینگ برای چرخش روان و بدون اصطکاک استفاده می‌شود، درون محفظه ساچمه‌ای را به وسیله گریس پر می‌کنند که از خوردگی‌ ساچمه‌ها جلوگیری کند و هنگام چرخش صدا تولید نشود. همچنین گریس به منظور چرخش روان‌تر و جلوگیری از تولید گرما مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلبرینگ‌ها در بخش های مختلف خودرو که ایجاد اصطکاک در آنها وجود دارد، استفاده می شود. بلیرینگ ها در بخش های مختلف خودرو عبارتند از:

بلبرینگ دینام

بلبرینگ پلوس

بلبرینگ گیربکس

بلبرینگ فرمان

بلبرینگ دنده هرزگرد

بلبرینگ چرخ

بلبرینگ اکسل

وظایف کلی بلبرینگ :وظایف اصل بلبرینگ را به طور کلی در سه بخش می توان خلاصه کرد:

۱. کمک به انتقال قدرت بین قطعات

در حالی که بلبرینگ ها باعث چرخش قطعات روی می شوند از همین طریق یک کار مهم دیگر هم انجام می دهند و آن هم نتقال نیرو بین این قطعات است.

۲. ممانعت از اصطکاک

بلبرینگ علاوه بر اینکه با این کار از استهلاک قطعات جلوگیری می‌کند مانع از هدررفتن انرژی تحت تاثیر گرمای و اصطکاک ایجاد شده می‌شود.

۳. پیشگیری از سایش قطعات

از طریق بلبرینگ از ساییش بیش از حد و خوردگی بین سطوح پیشگیری می‌شود. بنابراین با وجود بلبرینگ ها قطعات بسیار کمتر دچار آسیب‌های ناشی از ساییدگی می شوند.

بلبرینگ

محل قرارگیری بلبرینگ در خودرو

بلبرینگ در 4 بخش اصلی خودرو بکار گرفته می شود. بلبرینگ در گیربکس، چرخ های خودرو، دینام خودروو کلاچ خودرو به نقش های مهمی را بر عهده دارند.

بلبرینگ گیربکس خودرو: این بلبرینگ ها بر روی شافت اصلی گیربکس نگهدارنده دنده بسته می‌شود.

 

بلبرینگ چرخ خودرو: این بلبرینگ ها در حقیقت پرمصرف‌ترین و پرفرسایش ترین بلبرینگ ها در خودروها هستند.

 

بلبرینگ دینام خودرو: انتخاب مناسب این بلبرینگ باعث انتقال حرارت مناسب می‌شود. عملکرد بلبرینگ در دینام باعث کاهش میزان اصطکاک است.

 

بلبرینگ کلاچ خودرو: این بلبرینگ ها هم بسیار مهم هستند که معمولا دارای طول عمر بیشتری نسبت به سایر بلبرینگ های موجود در خودرو هستند.  با توجه به نوع خودرو از انواع مختلف بلبرینگ ها و گاهی اوقات رولبرینگ ها استفاده می شوند.

چه عواملی باعث خرابی بلبرینگ خودرو می شود؟

به طور کلی اکثر قطعات موجود در خودرو تمام قطعات به کار رفته در خودرو پس از مدتی دچار استهلاک و خرابی می شوند. اما برخی عوامل این روند را سرعت می بخشد. نصب نامناسب از مهم ترین عوامل خرابی بلبرینگ محسوب می شود. برای نصب بلبرینگ از روش‌های مختلفی مانند مکانیکی، هیدرولیکی و گرمایی استفاده می شود. اگر از این روش های به درستی استفاده نشود خرابی زودهنگام بلبرینگ رخ می دهد. از عوامل موثر دیگر می‌توان به گریس کاری نادرست، عدم عایق کاری صحیح، آب بندی غیرموثر، مقدار بار بیش از حد، انطباق خیلی فشرده و لقی داخلی کمتر اشاره کرد. این عوامل بلبرینگ را دچار مشکل و خرابی می‌کند.

موارد مذکور تأثیرات مستقیمی بر روی بلبرینگ ها می گذارد اما با بررسی بلبرینگ های معیوب می‌توان دلایل مشکل پیش آمده برای بلبرینگ را شناسایی کرده و از ادامه و بروز مجدد آن جلوگیری کرد.

از دیگر نشانه های خرابی بلبرینگ ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

پوسته شدن و ایجاد حفره

سایش

دندانه شدن

ترک و لب پریدگی

خراش

زنگ زدگی

خوردگی

لکه دار شدن

ایجاد حفره الکتریکی

در ادامه مطلب، چند مورد از نشانه های خرابی یکی از مهمترین بلبرینگ های خودرو، یعنی بلبرینگ چرخ عنوان شده است.

نشانه‌های خرابی بلبرینگ چرخ :

زمان حرکت با سرعت بالا صدای نامتعارفی از چرخی که بلبرینگ آن مشکل دارد، به گوش می رسد.

ادامه این مشکل و برطرف نشدن آن می‌تواند باعث لرزش فرمان خودرو در سرعت‌های بالا می‌شود. البته این حالت در سرعت‌های پایین هم  حس می شود.

معمولا در صورت خرابی و این ایجاد مشکل در این قطعه ممکن است با رها کردن فرمان خودرو به طرفی منحرف شود که بلبرینگ آن قسمت معیوب است.

بعضی اوقات در شرایط خاصی ممکن است به دلیل ضربه ناشی بر اثر خرابی بلبرینگ به ABS چراغ آن پشت صفحه کیلومتر روشن شود.

ممکن است هنگام حرکت بر سر پیچ‌ها صدای تق تق از چرخ‌ها شنیده‌ شود، این هم یک دلیل دیگر برای خرابی بلبرینگ است.

سایش های غیرمعمول و نامتعارف لاستیک خودرو هم می‌تواند یکی از دلایل خرابی این قطعه باشد، زیرا خرابی این قسمت سبب خرابی چرخ می‌شود.

همچنین حرارت بالا و داغ شدن بیش از اندازه چرخ هم می‌تواند یکی از دلایل خرابی این قطعه باشد، زیرا اصطکاک افزایش پیدا می کند.

لازم به ذکر است بعضی اوقات این احتمال وجود داربه دلیل عدم رسیدگی زود هنگام به این قطعه شکسته شود و چرخ خودرو شما قفل کند.

خرید اینترنتی بلبرینگ خودرو

در فروشگاه آنلاین مافی، شما عزیزان می توانید با مشاوره کارشناسان مافی، خریدی راحت و بدون دغدغه داشته باشید. انواع بلبرینگ خودرو با بهترین قیمت در فروشگاه آنلاین مافی موجود است.

شما مخاطبان عزیز همه روزه می توانید جدیدترین اخبار و تحولات خودروسازی های داخلی را در مجله مافی مشاهده بفرمایید.

*مرکز خرید آنلاین مافی طیف گسترده و متنوعی از لوازم یدکی و قطعات خودرو را با بهترین قیمت به شما عزیزان عرضه می کند. کافی است با یک کلیک از آخرین و بهترین قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو مطلع شوید.

 

بلبرینگ کلاچ پراید ، لوازم یدکی خودرو ، لوازم یدکی ، قطعات یدکی ، قطعات یدکی ، قطعات خودرو ، قیمت لوازم یدکی ، قیمت قطعات یدکی خودرو ، خرید لوازم یدکی خودرو ، خرید لوازم یدکی ، فروشگاه لوازم یدکی خودرو ، فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ، خرید قطعات یدکی خودرو

 

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.