اخبار و مطالب علمی

راهنمای خرید سوپاپ خودرو/ دلایل بروز مشکل در سوپاپ خودرو

سوپاپ ماشین

قطعا تا به حال کلمه سوپاپ خودرو را شنیده اید. سوپاپ خودرو یکی از اجزای مهم و حساس خودرو است. اگر مشکلی در سوپاپ خودرو پیش بیاید،  سیستم موتور و سایر اجزای خودرو با مشکلات جدی مواجه می شوند. در این مقاله قصد داریم شما مخاطبان عزیز را با وظیفه سوپاپ، راهنمای خرید و تعویض سوپاپ و نکاتی مهم و ارزشمند دیگری آشنا کنیم. در ادامه این مطلب با ما باشید. گفتنی است در مجله مافی سعی می کنیم مطالبی کاربردی در خصوص قطعات و لوازم یدکی خودرو و راهنمای خرید آن منتشر کنیم.

سوپاپ چه نقشی در خودرو دارد؟

سوپاپ کلمه ای فرانسوی الاصل است که در لغت معنای دریچه می دهد. اگر بخواهیم خیلی ساده توضیح دهیم سوپاپ از نظر ظاهری شبیه یک گوشتکوب ظریف است. سوپاپ  بر روی سیلندر و درون سر سیلندر موتور قرار دارد. سوپاپ‌ها وظیفه کنترل ورود و خروج مواد را بر عهده دارند که این قطعه در پیشرانه خودرو ورود و خروج هوا و سوخت را تنظیم می‌کند. به عبارت ساده تر سوپاپ وظیفه کنترل ورود هوا به درون محفظه‌ احتراق و خروج دود از دریچه‌های سر سیلندر را بر عهده دارد. شاید بپرسید چرا هوا باید موتور خودرو شود؟ پاسخ این است که این هوای ورودی لازمه‌ تشکیل مخلوط سوخت و هوا و صورت گرفتن انفجار و روشن شدن موتور است. از طرفی هوای خروجی یا دود مازاد احتراق هم باید از سیستم پیشرانه به بیرون رانده شوند.

در سیستم پیشرانه خودرو دو مدل سوپاپ دود و سوپاپ سوخت تعبیه شده است. سوپاپ دود، همان طور که از نامش مشخص است  دود را از محفظه احتراق موتور خارج می‌کند و از لحاظ ابعادی نسبت به سوپاپ هوا کوچک تر است. سوپاپ سوخت نیز هوا و سوخت را به داخل محفظه احتراق وارد می‌کند. با توضیحاتی که در خصوص سوپاپ داده ایم باید به این نکته پی برده باشید که سوپاپ ها چه قطعه مهم و ارزشمندی هستند و نحوه کارکرد صحیح آن ها باید همیشه چک شود.

سوپاپ خودرو

دلایل بروز مشکل در سوپاپ خودرو

عوامل مختلفی ممکن است باعث خراب شدن سوپاپ ها و بروز مشکل در آن ها شود که در ادامه به آن می پردازیم.

کیفیت بنزین:  کیفیت بنزین مصرفی خودرو نقش مهمی در عملکرد سوپاپ ها دارند. به این صورت که اگر کاربراتور یا انژکتور تمیز نباشند باعث می‌شود که بنزین رقیق شود. بنزین رقیق از دلایل خراب شدن سوپاپ‌ها است. پس سعی کنید برای پیشگیری از خراب شدن سوپاپ‌ها هر چند وقت یکبار کاربراتور یا انژکتور خودرو را تمیز کنید.

جنس آلیاژ سوپاپ: مرغوبیت آلیاژ سوپاپ‌ها در عمر آن‌‌ها مهمی دارد. از طرفی سوپاپ دود زودتر از سوپاپ هوا خراب می‌شود چرا که تماس بیشتری با دمای حاصل از انفجار در محفظه احتراق دارد.

لق شدن گیت: روی سوپاپ‌ها یک حلقه استوانه‌ای شکل قرار دارد.به این حلقه گیت گفته می‌شود و ممکن است  گاهی اوقات این حلقه لق شود. لق شدن گیت باعث می‌شود سوپاپ در مسیر اصلی خود به درستی حرکت نکند و از حالت عمودی منحرف شود. کوچکترین تغییر در مسیر حرکت سوپاپ باعث خراب شدن یا شکست سوپاپ می شود. گفتنی است که معمولا سوپاپ‌ها باید پس از دو سال کارکرد مداوم تعویض شوند چرا که باز و بسته شدن مداوم و ساییدگی قطعات باعث خراب شدن این قطعه می‌شود.

رانندگی با دور بالا:  اگر به مدت طولانی با دور موتور بالا رانندگی  میکنید این مسئله باعث می شود عمر سوپاپ‌ها کم شود.

یک سوپاپ استاندارد چه مشخصاتی دارد؟

به طور کلی یک سوپاپ مطمئن و استاندارد باید بتواند حرارت بالا را تحمل کند و هدایت کننده خوبی برای انتقال حرارت خود به بدنه سرسیلندر باشد . لازم است بدانید در برخی از انواع سوپاپ پایه  سوپاپ را توخالی می سازند و داخل آن را با سدیم پر می کنند تا برای انتقال گرما به محل هایی که برای خنک کاری انتخاب شده اند ، کارایی لازم را داشته باشند .

همچنین حرارت بالا نباید باعث سوختگی و ایجاد خوردگی در سوپاپ شود.

یک سوپاپ استاندارد باید  بتواند در مقابل ضربات مداوم هم مقاومت کافی داشته باشد. یک سوپاپ مطمئن باید در مقابل سائیدگی مقاوم باشد. همه عوامل ذکر شده بستگی به برند سوپاپی دارد که خریداری می کنید.

چگونه بفهمیم سوپاپ خودرو اصلی است؟

تشخیص سوپاپ خودرو استاندارد یا غیر استاندارد مانند تشخیص هر قطعه یدکی اصل دیگر کاری تخصصی و البته مشکل است. چرا که از نظر ظاهری سوپاپ‌های غیر استاندارد و قلابی دقیقاً شبیه قطعه اصلی هستند. بنابراین تشخیص تفاوت آن‌ها حتی برای برخی متخصصان و مکانیک ها هم  سخت است. سوپاپ خودرو و به خصوص سوپاپ دود به خاطر آنکه به طور مداوم  با گرمای زیاد موتور در تماس هستند و از طرفی دائماً ضربات میل سوپاپ بر آن‌ وارد می‌شود، تحت فشار زیادی قرار می گیرند. بنابراین باید به این نکته توجه کنید یک سوپاپ غیر اصلی و قلابی به سرعت حین کارکرد موتور آسیب می بییند و هزینه زیادی را برای باز کردن سرسیلندر و تعویض سوپاپ‌ها به بار می آورد.

هر چند که ظاهر سوپاپ‌های اصلی و غیر اصلی کاملاً شبیه هم هستند اما جنس مواد به کار رفته در آن‌ها بسیار تفاوت دارد. سوپاپ‌ها از آلیاژ ویژه‌ای از فولاد ساخته می‌شوند و در کنار آن از مقادیر کمی از سیلیس، نیکل، کروم و دیگر فلزات هم در ترکیبات استفاده می‌شود. در سوپاپ‌های  قلاب و غیر اصلی از آلیاژ‌های ارزان قیمت و بسیار ضعیفی استفاده می‌کنند. به همین دلیل پس از تعویص و استفاده، به سرعت دچار خوردگی شده و یا بخش پایینی آن تاب بر می‌دارد که در نهایت عمل آب بندی سیلندر را به خوبی انجام نخواهند داد و شاهد کاهش توان موتور و صدای سوپاپ‌ها می شویم.

خرید سوپاپ

سوپاپ اصل را از کجا بخریم؟

در بازار نه چندان مطمئن فروش لوازم یدکی و قطعات خودرو برای خرید قطعه اصلی خودرو از جمله سوپاپ باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. فروشگاه آنلاین مافی این افتخار را دارد که ضمن مشاوره های تخصصی مشاوران خود، اقلام مرغوب و اصلی را به شما خریداران عرضه کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید سوپاپ انواع خودرو می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید .

شما مخاطبان عزیز همه روزه می توانید جدیدترین اخبار و تحولات خودروسازی های داخلی را در مجله مافی مشاهده بفرمایید.

*مرکز خرید آنلاین مافی طیف گسترده و متنوعی از لوازم یدکی و قطعات خودرو را با بهترین قیمت به شما عزیزان عرضه می کند. کافی است با یک کلیک از آخرین و بهترین قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو مطلع شوید.

 

کلمات کلیدی: سوپاپ خودرو ، خرید سوپاپ خودرو ، سوپاپ دود ، سوپاپ دود و هوا پراید ، قیمت سوپاپ پراید صبا ، سوپاپ خودرو پراید ، قیمت سوپاپ خودرو ، سوپاپ دود پراید ، سوپاپ دود پژو ، سوپاپ دود و هوا پژو ، سوپاپ دود وهوا پراید ، قیمت سوپاپ دود پژو ، قیمت سوپاپ دود پراید

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.