مقالات

راهنمای جامع تست سالم بودن دیسک و صفحه کلاچ خودرو

سیستم پدال کلاچ خودروهای دنده دستی از قطعات مختلفی تشکیل شده که به مرور زمان فرسوده می شوند و این یک مشکل رایج در همه خودروهای کارکرده است. همانطور که می دانید تعویض و تعمیر قطعات کلاچ هزینه های زیادی دارد. همچنین اگر کلاچ شما با مشکل مواجه شد باید گیربکس خودرو نیز باز شده و کلاچ بررسی شود.

خوشبختانه، چندین تست ساده وجود دارد که در دو حالت روشن و خاموش می توانید بر روی خودرو انجام داده و از مشکلات به وجود آمده آگاه شوید. همیشه می توانید با انجام این تست ها بر روی خودروی خود از بروز مشکل و دردسر برای خود در سفر و جاده پیشگیری کنید. در ادامه این مطلب از فروشگاه اینترنتی قطعات خودرو مافی با ما همراه شوید تا شما را با مشکلات رایج کلاچ خودرو و نحوه تست قطعات آن از جمله دیسک و صفحه کلاچ آشنا کنیم.

تست کلاچ در حالت خاموش بودن خودرو

 

1. کلاچ را در حالی که خودرو خاموش است فشار دهید تا ببینید آیا سفت است یا خیر

در حالی که خودرو خاموش است روی صندلی راننده بنشینید و پای خود را روی پدال قرار دهید، کلاچ نباید خیلی راحت فشار داده شود. آن را چندبار به جلو و عقب فشار دهید تا سطح مقاومت آن را آزمایش کنید. اگر هنگام تست احساس کردید که پدال شما شل شده نشانه خوبی نیست و این به معنی فرسودگی کلاچ می باشد.

آزمایش دیگر تلاش برای فشار دادن کلاچ با یک انگشت می باشد. اگر می توانید به راحتی کلاچ را با انگشت خود حرکت دهید، پس کلاچ خیلی شل شده و استقامت خود را از دست داده است.

2. پدال را به طور کامل فشار داده و سرعت بالا آمدن آن را بررسی کنید

پدال کلاچ را تا جایی که می توانید فشار دهید و پای خود را بردارید. اگر کلاچ شما سالم باشد باید به سرعت به موقعیت اولیه خود برگردد. با این حال، اگر گیر کند یا به آرامی بالا بیاید، این موضوع نشانه فرسودگی آن است.

3. هنگام کار با پدال کلاچ به صداهای غیرعادی گوش دهید

در حالی که کلاچ نباید در هنگام فشار دادن کاملاً بی صدا باشد، اما نباید صدای زیادی نیز ایجاد کند. کلاچ را فشار بدهید و به صدای جیر جیر، ساییدن، کوبیدن یا هر صدای غیر عادی دیگری گوش دهید. این صداها می تواند نشان دهنده وجود مشکل در کلاچ باشد.

4. مطمئن شوید که تعویض دنده بدون دردسر انجام می شود

اگر کلاچ فرسوده باشد، تعویض دنده دشوارتر خواهد بود. در حالی که خودرو خاموش است، کلاچ را فشار دهید و چندبار دنده را تعویض کنید. هنگام انجام این کار باید احساس راحتی داشته باشد به طوری که به آسانی بتوان دنده را عوض کرد. اگر مجبور به فشار دادن بیش از حد کلاچ هستید یا با مشکل جا رفتن دنده مواجه بودید، ممکن است کلاچ شما خراب شده باشد.

بررسی وضعیت تعویض دنده

1 . خودرو را روشن کرده و ترمز دستی را بکشید

این یک آزمایش ساده برای بررسی این است که آیا کلاچ در حال لغزیدن است یا خیر. این تست را شما باید با روشن کردن خودرو و کشیدن ترمز دستی شروع کنید و دنده را تغییر ندهید. قبل از انجام این آزمایش مطمئن شوید که ترمز دستی به درستی کار می کند. همچنین برای ایمنی بیشتر این کار را در فضای باز انجام دهید.

2 . پس از استارت زدن دنبال بوی سوختگی باشید

کلاچ فرسوده می تواند بوی سوختگی ایجاد کند. اجازه دهید ماشین برای یک دقیقه کار کند و ببینید که آیا بوی سوختگی می آید یا خیر. اغلب کلاچ هایی که در طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرند بوی سوختگی می دهند. همچنین بوی سوختن می تواند نشان دهنده چندین مشکل دیگر به جز کلاچ فرسوده باشد. اگر یک خودروی دست دوم دارید و بوی مشکوکی را استشمام می ‌کنید، باید آن را پیش یک مکانیک با تجربه برده و مشکل را بررسی کنید.

3 . تست کلاچ با دنده سه

اگر دیسک و صفحه کلاچ خودروی شما خراب شده باشد این موضوع در دنده 3 بهتر مشخص می شود. کلاچ را به سمت پایین فشار داده و بدون اینکه گاز دهید به دنده 3 بروید. اگر در حین تعویض دنده و جا زدن دسته دنده مشکلی به وجود بیاید ممکن است این موضوع نشانه خرابی صفحه کلاچ باشد.

4 . کلاچ را رها کنید و ببینید آیا موتور خاموش می شود یا خیر

یک کلاچ سالم به شما اجازه نمی دهد وقتی خودرو در دنده های بالا است شروع به حرکت کنید، بنابراین اگر در صورت فراموشی این کار را انجام دهید، خودرو خاموش می شود. بنابراین اگر پدال کلاچ را رها کنید و خودرو خاموش شود، این یک نشانه خوب از سالم بودن سیستم کلاچ خودروی شماست. اگر پدال کلاچ را رها می کنید و خودرو خاموش نمی شود، احتمالاً کلاچ شما خراب شده است.

تست کلاچ حین رانندگی

 

 

1 . خودرو را به یک پارکینگ با فضای بزرگ ببرید، آن را روشن کنید و در دنده یک بگذارید

برای این تست، بایستی اجازه بدهید خودرو کمی حرکت کند. برای این که مشکلی به وجود نیاید، خودرو را به یک پارکینگ فضای باز یا زمین خالی و جایی که خودرویی در اطراف آن نباشد ببرید.

2. خودرو را روشن کرده و در دنده یک قرار بدهید.

پدال کلاچ را فشار داده و دسته دنده را روی دنده یک قرار بدهید. در این لحظه پدال کلاچ را رها نکرده و پدال گاز را نیز فشار ندهید. در طول این تست حتما حواستان به هر نوع بوی سوختگی جمع باشد. گاهی اوقات هنگام حرکت کلاچ شروع به ساییدن کرده و همین موضوع سبب ایجاد بوی سوختگی می شود. در این تست ترمز دستی نباید فعال باشد.

3. کلاچ را به آرامی رها کنید تا خودرو شروع به حرکت کند

بدون این که پدال گاز را فشار دهید، به آرامی پای خود را از روی پدال کلاچ بردارید. با انجام این کار خودرو به آرامی شروع به حرکت می کند. اگر شروع حرکت خودرو زمان زیادی طول کشید یا خودرو اصلا شروع به حرکت نکرد، این می تواند نشانه خراب بودن دیسک و صفحه کلاچ خودروی شما باشد.

4. به صورت عادی در اتوبان رانندگی کنید

برای انجام آخرین تست شما باید با خودروی خود در سرعت نرمال در اتوبان یا جاده رانندگی کنید. خودروی خود را به یک اتوبان یا جاده ای ببرید که حداقل می توانید با سرعت حدودا 50 کیلومتر بر ساعت در آن رانندگی کنید. به منظور آماده شدن برای تست، سرعت خودرو را افزایش داده و با یک سرعت ثابت رانندگی نمایید.

اگر در طی مراحل قبلی متوجه مشکل کلاچ شده اید، این تست را به طور کلی نباید انجام بدهید. رانندگی با سرعت بالا با خودرویی که کلاچ خراب دارد می تواند خطرناک باشد.

5. دنده را به بالا تعویض کرده و شتاب خودرو را بررسی کنید

اگر کلاچ به درستی کار می کند و مشکلی ندارد، شما باید به راحتی همزمان با افزایش دور موتور سرعت خودرو را بتوانید بالا ببرید. اگر دور موتور در حال بالا رفتن است و سرعت خودرو افزایش نمی یابد، یا تاخیری در شتاب گیری وجود دارد، این نشانه خراب بودن دیسک و صفحه کلاچ خواهد بود.

شما همچنین ممکن است صدای بلندی از داخل موتور بعد از تعویض دنده بشنوید. این صدا بدین دلیل ایجاد شده که در واقع موتور هنگام خراب بودن کلاچ باید به منظور شتاب گیری کار بیشتری انجام بدهد. علت تلو تلو خوردن ماشین هنگام حرکت نیز می تواند به خرابی صفحه کلاچ مربوط شود.

علائم خرابی صفحه کلاچ

خرابی صفحه کلاچ خودرو ممکن است علائم زیادی داشته باشد و بهتر است با مشاهده کوچک ترین آنها سریع اقدام به رفع مشکل کنید. چرا که عدم بررسی این قطعه می تواند هزینه های هنگفتی را ایجاد کند. یادگیری بیشتر در خصوص عملکرد صفحه کلاچ ممکن است برای شما مفید باشد.

صفحه کلاچ در کنار دیگر قطعاتی مانند دیسک کلاچ و فلایویل و… به شما کمک می کنند تا به راحتی دنده ها را عوض کرده و سرعت حرکت خود را حفظ کنید.  در نتیجه به دلیل این فرآیند مکانیکی، صفحه کلاچ اغلب در معرض اصطکاک و فشار زیادی قرار می گیرد که موجب خراب شدن آن می شود. به طور کلی چند علامت وجود دارد که نشان می دهد صفحه کلاچ از کار افتاده است، در ادامه به توضیح در مورد این علایم خواهیم پرداخت.

مشکل در گرفتن پدال کلاچ

 

پدال کلاچ هر خودرویی مقدار کمی نیرو لازم دارد تا درگیری لازم را ایجاد کرده و فعال شود. با این حال اگر متوجه شدید که پدال شما به فشار بیشتری لازم دارد بهتر است صفحه کلاچ خود را بررسی کنید. این مشکل زمانی رخ می دهد که شاخک کلاچ، سیم کلاچ، بلبرینگ کلاچ و اتصال علاوه بر صفحه کلاچ آسیب دیده باشند. همچنین به خاطر داشته باشید که سیم کلاچ نیز ممکن است باعث تغییر ناگهانی و فرسودگی شود. خرابی صفحه کلاچ همچنین می تواند علت لرزش کلاچ زیر پا باشد.

پدال کلاچ شل

آیا پدال کلاچ شما شل شده است؟ پدال کلاچ خودروها به خاطر فنر دیافراگمی که داخل  فنر کلاچ  قرار دارد می تواند با مشکلاتی مواجه شده و سبب شل شدن پدال کلاچ شود. برای اطمینان بیشتر باید شاخک کلاچ یا بلبرینگ کلاچ را هم بررسی کرد. در خودروهایی که از سیستم کلاچ هیدرولیکی استفاده می کنند باید مراقب هرگونه نشتی در اتصالات و لوله ها باشید. در این خودروها، تنها کافی است پیستون، مخزن سیال و هوا را بررسی کرده و در صورت مشاهده موارد مشکوک آنها را برطرف کنید.

دنده های لغزنده

در خودروهای دنده دستی تعویض دنده یکی از کارهایی است که راننده ها به میزان بسیار زیادی انجام می دهند و به همین دلیل، یک راننده به راحتی می تواند عملکرد نامناسب دنده و گیربکس خودرو را تشخیص بدهد. اصطلاح دنده لغزنده به حالتی گفته می شود که هنگام شروع حرکت خودرو، احساس می کنید که دور موتور در حال افزایش شدید است. در نتیجه، به نظر می رسد که اثر تعویض دنده بیش از حد شدید می باشد. این حالت در اثر خراب بودن صفحه کلاچ می تواند ایجاد شود.

پدال کلاچ ضربه دار

پدال کلاچ ممکن است هنگام لرزش اجزا و قطعات داخل گیربکس خودرو، ضربه داشته باشد. در صورت امکان صفحه کلاچ را بررسی کنید. همچنین ممکن است دو شاخه آزاد کننده نیاز به تنظیم داشته یا فلایویل با مشکلاتی رو به رو شده باشد. علت لرزش ماشین در هنگام شروع حرکت همچنین می تواند وجود مشکل در صفحه کلاچ خودرو باشد.

گرم شدن بیش از حد

همانطور که گرم شدن بیش از حد برای موتور خوب نیست، سیستم کلاچ نیز تفاوتی ندارد و این یکی از دلایل اصلی خرابی کلاچ می باشد. هنگامی که کلاچ خودرو بیش از حد گرم می شود، اجزای مختلف در معرض فشار و سایش بیش از حد قرار می گیرند. به طور کلی اگر سیستم کلاچ خودروی شما داغ می کند، صفحه کلاچ را باید بررسی کنید.

صدا دادن کلاچ

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که وقتی کلاچ را رها می کنید چه چیزی این صدای ناخوشایند را ایجاد می کند؟ علت آن ممکن است به خاطر وجود نقص در صفحه کلاچ باشد. اگر صفحه کلاچ خراب شده باشد هنگامی که به پدال کلاچ فشار می آورید، صدای تق تق خواهید شنید. اگر مشکل از صفحه کلاچ نبود، باید بلبرینگ کلاچ را بررسی کنید.

لرزش در هنگام تعویض دنده

اگر صفحه کلاچ خودرو خراب شده باشد، سیستم کلاچ شروع به لرزش خواهد کرد. هنگامی که متوجه چنین چیزی شده اید، بهترین کار این است که خودروی خود را نزد مکانیک ببرید تا مشکل را برطرف کند. انتقال لرزش موتور به اتاق اتفاقی است که معمولا در خودروهای با صفحه کلاچ خراب می توان تجربه کرد.

صدای ساییدن هنگام تعویض دنده

هنگامی که خودرو در حالی که دنده در حالت خلاص است شروع به تولید صدای جیر جیر، ساییدن و… می کند، این موضوع ممکن است به خاطر فرسودگی بلبرینگ شفت باشد. معمولا پس از فشار دادن پدال کلاچ این صداها از بین می روند. اگر چنین صداهایی را شنیدید بدانید که یک مشکل جدی وجود دارد که باید آن را بررسی کنید. علت لرزش ماشین در نیم کلاچ دنده یک می تواند مربوط به خرابی صفحه کلاچ نیز باشد.

در این مطلب ما به بررسی مشکلات رایج کلاچ خودرو و نحوه تست آن پرداختیم و نکات مهم درباره آن را با شما در میان گذاشتیم. شما می توانید به منظور خرید قطعات مختلف کلاچ خودرو با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مافی، ضمن بررسی انواع مدل ها و کسب اطلاعات کامل، از مشاوره کارشناسان فروشگاه مافی نیز قبل از خرید استفاده کنید.

 

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.