اخبار و مطالب علمی

معرفی خودروهای جدید سایپا با نام های جدید

مسئولان گروه خودروسازی سایپا اطلاعات بیشتری از عرضه دو محصول جدید خود به نام های آریا و شاهین و سایر محصولات خود منتشر کردند. بر اساس جدیدترین اخبار منتشر شده از سایپا، عرضه محصولات جدید با نامهایی با ریشه ایرانی در دستور کار این شرکت خودروسازی داخلی قرار گرفته است.

پس از نام‌گذاری کراس اوور جدید سایپا به ‌نام «اطلس»، خودروی سدان جدیدی هم به نام «سهند» به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه خواهد شد.

همچنین محصول دیگر سایپا یک خودرو وانت پیکاپ جدید شهری است که سپهر نامگذاری شده است.

مدیران سایپا می گویند قصد دارند درنام‌گذاری تمامی محصولات جدید سایپا با توجه به ریشه ایرانی و معنی آنها در زبان فارسی، هویت ملی و ایرانی بودن آنها را برای مشتریان تداعی کنند. آنطور که مدیران سایپا گفته اند، قصد دارند از نگارش زبان فارسی بر روی درب صندوق عقب خودروهای خود استفاده می کنند. به گزارش مافی، در این مطلب قصد داریم شما را با ویژگی های فنی پیشرانه شاهین و کراس اوور آریا بر اساس جدیدترین اطلاعات منتشر شده، آشنا کنیم.

آریا

مشخصات فنی پیشرانه یک لیتری توربوشارژر شاهین و آریا:

شاهین و آریا اتوماتیک مجهز به جعبه دنده CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک هستند. گفته می شود تیپ های جدید شاهین و آریا با پیشرانه ۳ سیلندری توربوشارژر وارد بازار می شود. آن طور که مدیرعامل شرکت تیوان گفته، تولید انبوه این پیشرانه در سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد و قرار است ظرفیت تولید این کارخانه به تولید ۷۵ هزار پیشرانه در سال برسد.

پیشرانه جدید شاهین و آریا (ساخته شده در کارخانه تیوان ) حجمی999 سی سی دارد. آرایش ۳ سیلندر خطی و ۱۲ سوپاپ هم برای آن در نظر گرفته شده است. این پیشرانه آلومینیومی  مجهز به فناوری هایی چون زمان بندی متغییر دوگانه سوپاپ ها، توربوشارژر ، بالانسر، پمپ روغن متغییر ، پاشش سوخت مستقیم، نسل جدید خنک کاری و… است. همچنین می تواند به صورت استاندارد ۱۴۳ اسب بخار را با گشتاور ۲۲۲ نیوتن متر تولید کند.

استاندارد آلایندگی پیشرانه تیوان برای خانواده SP100 سایپا یورو ۶ است و در هر کیلومتر ۹۰ گرم دی اکسید کربن تولید می کند.

مصرف سوخت بهینه این پیشرانه کم حجم بر روی خودروهایی چون شاهین و آریا  ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.

پیشرانه شاهین و آریا که ساخت شرکت تیوان است مهندسی AVL اتریش دارد تنها موتور تولید داخل بوده که ۱۰۰ درصد تولیدات این کارخانه وارد فرایند تست سرد می شوند. همچنین پیشرانه جدید خانواده SP100 تنها موتور در میان خودروهای داخلی است که فرایند تست سرد در مورد آن انجام شده است. با توجه به انجام این فرایندها می توان کیفیت و عملکرد بهتری را در این پیشرانه انتظار داشت.

آریا- شاهین

پلتفرم SP100 سایپا چیست؟

شاید این سوال برای شما ایجاد شود که خانواده SP100 که مدیران سایپا از آن نام می برند، چیست و چه ویژگی هایی دارد. در واقع SP100 نام یک پلتفرم است که در شرکت سایپا طراحی شده است. هدف از طراحی آن تولید خودروهای بروزتر و متنوع‌تر است. گفته شده این پلتفرم مطابق استانداردهای روز جهانی است. جالب است بدانید سایپا قبلا مدل‌های مختلف پراید را بر اساس پلتفرم کیا پراید کره جنوبی تولید می‌کرد.  پلتفرم بعدی سایپا  X200 نام داشت. تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوییک خودروهایی بودند که طبق پلتفرم X200 تولید شدند.

سومین پلتفرم سایپا SP  است. این پلتفرم در واقع مگاپلتفرمی است که قرار است خودروهایی بر اساس دو پلتفرم SP1 و SP0 ساخته شوند.

پلتفرم SP1 برای تولید خودروهای کامپکت و پلتفرم SP0 نیز برای تولید خودروهای کوچک استفاده می شود.

شاهین

ویژگی های پیشرانه محصولات خانواده SP100 سایپا

چند ویژگی  پیشرانه شرکت تیوان برای محصولات خانواده SP100 سایپا در ادامه آمده است:

۹۹۹ سی سی،سه سیلندر خطی، 12 سوپاپ، بلوک و سرسیلندر آلومینیومی،بالانسر،توربوشارژر،زمان بندی متغییر سوپاپ های دوگانه ( DVVT )،پمپ روغن متغییر،خنک کاری مستقل و متغییر سوپاپ ها، نسل جدید خنک کاری مستقل بلوک و سرسیلندرف،پاشش سوخت مستقیم، زنجیر تایم، 143 اسب بخار در ۵۶۰۰RPM و 222 نیوتن متر در بازه ۱۶۰۰RPM تا ۴۴۰۰RPM، مصرف سوخت بهینه ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، استاندارد آلایندگی یورو 6 و  آلایندگی ۹۰ گرم در هر کیلومتر.

سطح آلایندگی فراتر از استاندارد یورو6

آن طورکه مدیران سایپا ادعا می کنند پیشرانه شاهین و آریا استاندارد آلایندگی یورو ۶ را دارد و در هر کیلومتر تنها ۹۰ گرم دی اکسید کربن تولید می کند. جالب است بدانید که این سطح آلایندگی فراتر از استاندارد یورو ۶ است و می توان گفت که فناوری پیشرانه AVL، تا حدی جلوتر از استاندارد آلایندگی اروپا در سال ۲۰۲۱ قدم برداشته است. همچنین مصرف سوخت بهینه پیشرانه تیوان در خودروهای کلاس C (سدان های متوسط رده C و کراس اوورهای شهری رده B و C) که جرم خالص کمتر از ۱۳۰۰ کیلوگرم را دارند، ۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است.

 

پست های مرتبط

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.