آشنایی با قطعات

همه چیز درباره پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین

پمپ بنزین خودرو، یکی از مهمترین قطعات مهم هر خودرویی است که درست کار نکردن آن تبعات زیادی به بار می آورد.  هر چند که پمپ بنزین از آن دست از قطعاتی نیست که شما براحتی بتوانید آن را چک کنید اما از روی برخی نشانه ها و از همه مهمتر نوع مراقبتی که از خودروی خود دارید، می توانید متوجه شوید که زمان تعویض آن فرا رسیده یا اینکه اشکالی در عملکرد آن پیش آمده یا خیر. در این مقاله شما را با روش کار پمپ بنزین، انواع آن، روش نگه داری و پیشگیری از آسیب دیدن و همچنین راهنمای خرید پمپ بنزین مناسب آشنا خواهیم کرد. در مجله مافی سعی میکنیم  مطالبی کاربردی و مهم را جهت حفظ و نگه داری بهتر قطعات و لوازم یدکی خودروی و همچنین راهنمای خرید بهترین قطعات خودرو در بازار، منتشر کنیم.

پمپ بنزین خودرو

معرفی انواع پمپ بنزین خودرو

پمپ بنزین وظیفه مهمی بر عهده دارد و بنزین را از باک به موتور می رساند. به طور کلی پمپ بنزین خودروها از نظر نوع سوخت رسانی به انواع دیزلی و بنزینی تقسیم بندی می شوند. از نظر نوع عملکرد به سه دسته کاربراتوری ، نیمه انژکتوری ، انژکتوری نیز تقسیم می شوند.

یک دسته بندی مهم تر در مورد پمپ بنزین‌ مورد استفاده در خودروها این است که به دو دسته مکانیکی و الکتریکی تقسیم بندی می شوند.

معرفی پمپ بنزین های مکانیکی :

پمپ بنزین های مکانیکی از اجزای کاملا مکانیکی تشکیل شده و قابل تعمیر هستند. روش کار پمپ بنزین های مکانیکی به این شکل است که با استفاده از یک پرده دیافراگم و یک محور بادامکی که به وسیله فنر و سوپاپ کنترل به دیافراگم متصل شده مکش لازم برای پمپاژ سوخت از باک به موتور را ایجاد می کند. امروزه دیگر از این نوع پمپ ها استفاده نمی شود‌.

معرفی پمپ بنزین های الکتریکی :

پمپ های الکتریکی به سه دسته دوار، دیافراگمی و تو باکی تقسیم می شوند.

پمپ بنزین های الکتریکی دوار :

پمپ بنزین های الکتریکی دوار در خودروهای کاربراتوری جدید استفاده می شود.

پمپ بنزین های دیافراگمی الکتریکی :

این نوع پمپ بنزین ها مکانیزمی شبیه پمپ های مکانیکی دارند. این نوع پمپ بنزین ها زیر باک قرار می گیرند. پمپ بنزین های دیافراگمی الکتریکی در خودروهای انژکتوری اولیه استفاده می شدند.

پمپ‌بنزین های الکتریکی تو باکی :

پمپ‌بنزین های الکتریکی تو باکی همان طور که از نامش پیداست درون باک خودرو تعبیه می شوند. امروزه به صورت انبوه در خودروهای انژکتوری مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ بنزین توباکی

نکاتی طلایی درباره پمپ بنزین

یکی از عادت های بد برخی رانندگان این است که تا بنزین خودرو به پایین ترین حد ممکن نرسد، اقدام به سوخت گیری نمی کنند. باید بگوییم این عادت بد باعث می شود پمپ بنزین خودروی شما خیلی زودتر از زمان ممکن دچار مشکل شود. هرگز اجازه ندهید بنزین خودروی شما حداقل از حد یک سوم ظرفیت باک کمتر شود. شاید بپرسید کم بودن بنزین چرا باید باعث شود پمپ بنزین خراب شود. پاسخ این است که پمپ بنزین های الکتریکی به دلیل اینکه مدام به وسیله جریان الکتریکی گرم می شوند حرارت قابل توجهی تولید می کنند. این افزایش حرارت به مرور باعث سوختن و از کار افتادن پمپ می شود.

از طرفی بنزین دمای پایینی دارد و در اکثر مواقع سرد است. سرمای بنزین باعث خنک شدن پمپ می شود و احتمال سوختن آن کم می شود.اگر بنزین درون باک کم شود باعث گرم شدن پمپ و سوختن آن می شود.

اگر سوختن پمپ بنزین خودرو برایتان خیلی مسئله مهمی نیست باید بگوییم خراب شدن پمپ بنزین باعث می شود شما ناگهان در وسط بزرگراه گرفتار شوید. اگر پمپ بنزین بسوزد، خودرو روشن نمی‌شود و تنها راه حل آن تعویض پمپ است. در این صورت و عدم حرکت خودرو باید از خودروهای امدادی کمک بگیرید که قطعا باعث اذیت شدن شما و سایر سرنشینان خودرو می شود.

نکته های مهم دیگر در خصوص نگه داری بهتر از پمپ بنزین این است که وجود آب در بنزین باعث زنگ زدگی و گریپاژ شدن دیافراگم یا پره های پمپ می شود. سعی کنید هر چند وقت یکبار صافی متصل به مغزی پمپ را کنترل کنید چرا که اگر شی خارجی  و آشغال در این صافی ایجاد شود فشار بالایی به پمپ وارد می شود.

از کجا بفهمیم پمپ بنزین خودرو را باید تعویض کنیم

اگر نکات گفته شده در بالا را رعایت کنیم تاثیر مهمی در طولانی تر شدن عمر مفید پمپ خودرو دارد. اگر این موارد را بخوبی رعایت کنید خیلی نگران خراب شدن پمپ خودروی خود نباشید. اما محض احتیاط توصیه می شود ۳ بار تعویض فیلتر بنزین را معیاری برای چک کردن پمپ بنزین قرار دهید. یکسری علامت ها هم وجود دارد که به ما هشدار می دهد کارکرد پمپ بنزین با مشکل مواجه شده است.

نشانه های خراب شدن پمپ بنزین

شنیده شدن صدای غیرعادی از باک خودرو

اگر صداهای نامتعارف  و بلند از باک خودرو شنیدید  این امکان وجود دارد که پمپ بنزین دچار مشکل شده باشد.

روشن نشدن و عدم حرکت خودرو

هر چند که روشن نشدن خودرو  و عدم حرکت آن می تواند علت های مختلفی داشته باشد اما یکی از مهمترین آنها می تواند سوختن پمپ بنزین باشد. چرا که در درجه اول با خراب شدن پمپ بنزین سوخت به موتور خودرو نمی رسد.

مشکل در روشن شدن راحت خودرو

اگر پمپ دچار مشکل شود خودرو معمولا براحتی روشن نمی شود و باید چند بار استارت بزنید تا بتوانید خودرو را روشن کنید.

قطع شدن صدای پمپ بنزین

معمولا بعد از چرخاندن سوییچ خودرو صدای همیشگی پمپ بنزین را می شنویم. در صورتی که این صدا را نشنیدید، حتما پمپ بنزین را باید چک کنید.

افزایش مصرف بنزین خودرو

در صورتی که کارکرد عادی پمپ بنزین دچار مشکل شود، مصرف بنزین خودرو شدت پیدا می کند. البته افزایش مصرف بنزین دلایل متعددی می تواند داشته باشد، که خراب شدن پمپ یکی از آنها محسوب می شود.

بالا رفتن شتاب خودرو به صورت ناگهانی

اگر بنزنی که به موتور پمپاژ می شود بصورت عادی نباشد ، شتاب خودرو شتاب خودرو ناگهان بی دلیل افزایش پیدا می کند که این هم یک نشانه دیگر از خرابی پمپ بنزین است.

گفتنی است شما مخاطبان عزیز همه روزه می توانید جدیدترین اخبار و تحولات خودروسازی های داخلی را در مجله مافی مشاهده بفرمایید.

*مرکز خرید آنلاین مافی طیف گسترده و متنوعی از لوازم یدکی و قطعات خودرو را با بهترین قیمت به شما عزیزان عرضه می کند. کافی است با یک کلیک از آخرین و بهترین قیمت لوازم یدکی و قطعات خودرو مطلع شوید. 

 

کلمات کلیدی :

تست خرابی پمپ بنزین ، علت قطع شدن پمپ بنزین ، تست پمپ بنزین ۲۰۶ تیپ ۲ ، تست پمپ بنزین مکانیکی ، علائم خرابی پمپ بنزین مکانیکی ، گرفتگی پمپ بنزین ، علائم کثیفی پمپ بنزین ، علائم خرابی پمپ بنزین پراید ، تست پمپ بنزین پراید

دیدگاهی ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً پیش از ارسال نظر، خلاصه قوانین زیر را مطالعه کنید:

  • فارسی بنویسید، از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • تجربیات شما می تواند در تصمیم گیری سایر کاربران جهت خریداری محصولات مفید باشد ، لطفاً اطلاعات مفید و مربوط به محصول فوق را با توجه به تجربیات خود به اشتراک بگذارید.
  • در هر دیدگاه می توانید حداکثر 5 مورد نقاط قوت و ضعف محصول را ثبت کنید.
  • از ارسال لینک‌ و اطلاعات شخصی از قبیل تلفن، ایمیل و آی‌دی شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید.
  • از بکار بردن کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز و قومیتی دارند خودداری کنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.